Sommarlovs framtidstema gav rekordstort tittar-engagemang

Årets Sommarlovstema hade som målsättning att boosta tittarnas framtidshopp, ett ämne som verkligen engagerade. Antalet unika användare i DUO-appen ökade med 14 procent jämfört med förra sommaren och antalet inskickade videor med smarta och kreativa lösningar och fina tankar om framtiden har varit rekordmånga - besöken i DUO ökade med hela 50 procent.

Foto: Mattias Ankrah/SVT.

Framtiden har varit ett angeläget tema. Att barn ska känna att det är roligt och inspirerande att tänka och drömma om framtiden är grundläggande för deras välmående. Och om de känner att de kan vara med och skapa och påverka framtiden tror vi det väcker hopp och engagemang. I en komplicerad och ibland mörk samtid är det en viktig nyckel att kunna vara positivt nyfiken på framtiden.

Årets Sommarlov började med att gå ner i svartvitt eftersom den framtidsdeppiga Chefen byggt norra Europas säkraste säkerhetsvalv i stället för att betala elräkningen. Chefens dystopiska och egoistiska sinnelag har vägts upp av programledarnas lösningsorienterade nyfikenhet kring framtiden, de gäster som bjudits in men också genom den flod av finurliga och hoppfulla bidrag som inkommit från Sommarlovs tittare.

Sommarlov hade över en halv miljon engagemang via DUO-appen och dess batterispel och det har hjälpt programmet med både videoinnehåll och att sända i färg hela sommaren. Vi har fått massor av roliga förslag på vad som kan bli framtida grenar i de Olympisk spelen och filmer med uppfinningar och lösningar både kring hur vi klär oss, vad vi äter och hur tekniken kan hjälpa oss att filtrera bort det dåliga och förhöja det som är bra.

Stort tack till alla som har engagerat sig i årets Sommarlovstema. Vi ville boosta barnens framtidshopp men barnen har lika mycket boostat vårt. Tack för den här sommaren!

Efva Henrysson, projektledare Sommarlov