En epok har gått i graven - SVT Barn slutar att rama in småbarnsutbud i broadcast
Det är vemodigt när en tid i livet är förbi.
När pärlplattstiden hemma byts ut mot tonåringens stängda dörr så blir man melankolisk. Det är vemodigt att se hur det kommersiella utbudet lockar vår publik och konkurrerar med vårt innehåll. Vi som alltid är så stolta över att bjuda barnen på fantasi som leder till lek och tankar. Är det ens någon som tittar på linjär-tv numera kanske någon frågar sig? Vår barnpublik är dom som snabbast anammat våra digitala plattformar. Men det var länge sedan vi nådde en halv miljon tittare per kväll när vi sände Bolibompa i broadcast. Det var länge sedan vi fick tonvis av säckar med inskickade kreativa alster av toarullar och teckningar så att vi fick ta in extra personal på posten för att klara av hanteringen av detta enorma publiktryck. Men istället för att deppa för att en tidsepok är över med att rama in vårt utbud i broadcast så tänker vi kreativa tv-makare på vad våra tittare har för behov idag. För vi vill finnas på de plattformar där dom är och erbjuda dom nya barndomsminnen fast i ny tappning. För tittarna vill bli underhållna, dom vill lära sig saker, dom vill få nya tankar och känna gemenskap och kunna relatera till det dom konsumerar. Våra tittare vill ha dialog med oss fast på nya sätt.
Det är därför vi nu rattar om vår produktion och utvecklar Bolibompas universum till olika playserier och slutar rama in småbarnsutbudet i broadcast. Vi testar och utforskar men samtidigt bevarar vi det som är heligt. Bolibompadraken är helig och är ett starkt barndomsminne för många generationer. Det vill vi förvalta. Men vi måste våga avveckla produktionssätt och titlar som majoriteten väljer bort.
För att kunna skapa nytt relevant innehåll. Serien “Draken följer med” som hjälper barn som har särskilda behov men även deras syskon och familjer, har blivit väldigt populär och älskad av våra tittare. Den serien kom till för att vi lyssnar in vår publik, ser deras behov och använder våra pengar på smartaste sätt. Samt fokuserar på den plattform där barnen befinner sig.
Vi breddar perspektiven och erbjuder ett roligt och utvecklande innehåll som passar barndomens olika faser. Vi erbjuder ett utbud som är spännande och relevant för tittarna. Vi får barnen att skratta, beröras och utvecklas. Allt vi gör, gör vi för barnen. Vi har inga andra intressen än barnens bästa. Vi erbjuder reklamfritt innehåll av bästa kvalitet för Sveriges alla barn. Nu fortsätter resan och vi skriver ett nytt kapitel i Bolibompas historia. Men vi släpper fokus på broadcast och riktar ljuset på play.
Anna Alandh, programchef SVT Barn
-
Anton Glanzelius: Äntligen premiär för Detektiverna i SVT
Jag har en tro på att familjer längtar efter stunder tillsammans. Jag är övertygad om att de flesta familjer helst ser sig leka på en sommaräng med pi... Blogg -
Tack Melodifestivalen - och grattis!
Det är egentligen osannolikt. Att över 60 procent av svenska befolkningen i år har sett Melodifestivalen - 66 år efter sin första sändning. Ring och f... Blogg -
Stor publikrespons för musikvideon Thank you for the music
"TACK!! SVT för att ni gjort Thank you for the music. Så genialt. Så berörande. Sverige och SVT när det är som vackrast.” Blogg -
SVT är ingenting om vi inte syns– om vikten av framhävande av public service-innehåll i en tid av digitala grindvakter
Svenskarna förflyttar sig i allt snabbare takt från traditionell tv till digitala plattformar. Samtidigt befinner sig Sverige i det allvarligaste säke... Blogg -
Thank you for the music
Att se den mäktiga musikvideon som SVT släpper i dag, där den svenska artisteliten tolkar ABBAs klassiker, är gåshudsframkallande. Blogg -
Fortsatt högt och stabilt förtroende för SVT
SVT har fortsatt högst förtroende av medier i Sverige. 75 procent svarar i SOM-undersökningen att de har mycket stort eller ganska stort förtroende fö... Blogg