SVT satsar 300 miljoner på svensk film
SVT:s vd Hanna Stjärne skriver om satsningen.
Digitaliseringen och de globala strömningsjättarnas intåg på den svenska marknaden har på bara något år i grunden ritat om spelplanen för filmen. Pandemin har accelererat utvecklingen. Nu diskuteras ett omfattande reformbehov i det svenska filmpolitiska systemet och SVT vill ta ansvar och bidra till en modern vision för svensk film, och till att hela den audiovisuella sektorn utvecklas. Hos SVT kommer svenskt drama alltid ha en självklar plats.
Nationell samverkan
I den omvälvande tid som vi befinner oss i behöver branschen känna att de stora aktörerna samverkar och är tydliga med sina bidrag framåt. Och vi måste alla våga tänka nytt, om filmen ska försvara sin plats hos publiken och på biografen.
Efter att filmavtalet fallit lovade SVT att fortsätta ta ansvar för den svenska filmen. Sedan 2017 har SVT investerat 100 miljoner årligen i svensk film. Det löftet förnyar vi nu.
SVT kommer även de tre kommande åren satsa minst 300 miljoner kronor på svensk film. Löftet gäller som tidigare långfilm, barnfilm, dokumentärfilm, kulturdokumentär, kortfilm samt utveckling av nya talanger. Vi kommer också investera tid och engagemang i framtidsfrågorna för svensk film.
I den ökade konkurrensen kring talang – regissörer, producenter, manusförfattare och skådespelare – vill SVT garantera en långsiktighet som vi tror är bra för filmsverige. Därför har SVT en nära dialog med alla relevanta aktörer och ställer sig bakom olika initiativ för att förbättra villkoren för branschen. Som exempel kan nämnas arbetet med att införa produktionsincitament för att fler filmer ska kunna spelas in i Sverige och samarbetet kring Yrkesnämnden för att säkerställa utbildad personal i produktionerna. Vi tycker det är bra om frågan utreds huruvida Sverige ska ställa krav på globala strömningstjänster att bidra till innehållsproduktion. Vi satsar fortsatt på samarbetet med Filminstitutet för att främja utvecklingen av ny talang.
Svensk film
Trots att Sverige är ett litet språkområde har vi en stolt filmtradition som vi ska vara rädda om. Det som gör filmen unik är den gemensamma upplevelsen som erbjuds på biografen men givetvis även på TV-skärmen. Vi vill se SVT:s hela utbud som en pågående berättelse om Sverige, och där spelar filmen en viktig roll.
Flera streamingtjänster beställer i dag svensk långfilm. Det är välkommet och bra att fler aktörer satsar på svensk film eftersom det gynnar den kreativa branschen. Men samtidigt finns det risker för Sveriges kreativa näringar om de globala streamingtjänsterna förvärvar alla rättigheter av produktionsbolagen. Att äga sina idéer och rättigheter är grundläggande för en hållbar lokal bransch.
Det talas mycket om riskerna med den konstnärliga likriktningen av utbudet i en global ekonomi. SVT vill fortsatt vara en garant för både bredd och variation i den svenska filmen.
Svensk film hos SVT
Man skulle kunna tro att samtidens högkvalitativa utbud av dramaserier innebär ett minskat intresse för just film. Men hos SVT är den svenska filmen i allra högsta grad levande. SVT Play har blivit en alltmer självklar destination för nya generationer av filmintresserade som vill kunna titta på film i sin mobil eller surfplatta. Under 2021 erbjöds över 500 filmer (över 170 svenska) på SVT som genererade 55 miljoner tittningar. Svensk film står för ca 50 procent av tittandet i både SVT Play och i vanlig tv. Hos SVT hittar publiken den nya svenska filmen, men också pärlor ur vår rika filmhistoria; från Körkarlen och Fanny och Alexander till Nelly Rapp, Monsteragent. På topplistan över allt långfilmstittande på SVT Play är svensk film ohotad och i topp 2021 ligger En underbar jävla jul, Bamse och häxans dotter och Min pappa Marianne. Intressant är att det inte bara är de självklara storfilmerna som väcker publikens intresse. Det som i branschen kallas arthouse-film som t.ex. Gräns och Spring Uje spring når en stor publik på SVT. Det visar att publiken vill ha bredd.
Detta vill SVT bidra till
SVT vill arbeta för en nytändning för svensk film och förblir en stark partner i filmbranschen. Vi är public service för rörlig bild och en nationalscen för film och drama. Hos oss ska publiken hitta ett modigt filmutbud med stor bredd, som förnyas ofta. Förhoppningsvis kommer besökarna hitta tillbaka till biograferna igen när restriktionerna hävs och pandemin är historia. Det är för tidigt att säga. Men en sak är i alla fall säker: SVT kommer att fortsätta göra allt för att svensk film ska nå sin publik.
-
Israel Palestina på svensk tv 1958–1989
Blogg -
Digital tillit och verifiering: Så rustar SVT sig och publiken mot
SVT:s nyhets- och sportdirektör Anna Careborg beskriver hur SVT arbetar med kvalificerad digital verifiering. Texten är tidigare publicerad i Institut... Blogg
desinformation -
SVT Vetenskap stärks med en rad kunskapssatsningar
I våras berättade vi hur SVT stärker vetenskapsutbudet med en rad kunskapssatsningar, för att möta publikens behov av verifierad kunskap och oberoende... Blogg -
Vetenskap Edge – engagerande vetenskap för en ung generation
Jag har den stora äran att äntligen få presentera Edge, en helt ny tv-satsning som riktar sig till vetenskapsintresserade unga vuxna. Vetenskapsredakt... Blogg -
Så speglar SVT samtiden i höstens utbud
Blogg -
Tio år som VD på SVT – tankar och lärdomar
Snart lämnar jag SVT för att bli vd på Nobelstiftelsen och det är verkligen ingen lätt att uppgift att sammanfatta tio oerhört händelserika och dramat... Blogg