SVT:s utveckling av alpin tv-produktion är världsledande
13 mars i år åkte Mikaela Shiffrin in som tvåa i målfållan i Åre under FIS World Cup-avslutningen. Det var inte bara sista tävlingen för säsongen för damerna, det var också den sista alpina tävlingen i SVT för en överskådlig framtid.
SVT har varit det självklara hemmet för alpin skidåkning i Sverige sedan Stenmark gjorde succé under 70-talet. För SVT har det också inneburit att vi producerat tävlingen i Åre och sänt ut den till hela världen. Host broadcasting (HB) kallas det.
Denna typ av sändningar är kostsamma och komplicerade vilket har inspirerat SVT att utveckla produktionssätt och höja kompetensen hos produktionspersonalen. De senaste åren har just de alpina tävlingarna stått i centrum för den teknikutvecklingen. Med VM i Åre för två år sedan kom både elddop och höjdpunkt.
Det var första gången SVT gjorde så kallad remoteproduktion i den större skalan och det var också världens största remoteproduktion. Remoteproduktion innebär att vi utnyttjar den tekniska infrastrukturen som SVT har i Stockholm istället för att flytta all teknik till Åre. Det var många som var skeptiska. Idag, när vi lever i en pandemi, så vill alla jobba med remote. Det är vardag för snart sagt de flesta.
SVT gjorde inte den här produktionstekniska förflyttningen för att vara bäst på alpina discipliner utan för att utveckla tekniken så att vi kunde använda den i våra tv-hus över hela Sverige. Det lyckades vi med på ett bra sätt precis innan pandemin slog till våren 2020. Vad glad jag är för det! Att vi stod på oss och ledde tv-industrin in på denna väg.
Nu när vi lämnar över de alpina sändningarna till NENT så gör vi det med vad jag vågar säga det mest miljövänliga och effektiva produktionssätt som internationella skidförbundet FIS någonsin haft. Vi använder INGA elgeneratorer vilket är standard annars, vi har mer än halverat transporterna med lastbilar, vi har minskat resor och hotell för personal med minst 25%. De som inte behöver vara i backen stannar ”hemma” och vi använder fiber för att förlänga kamerakablar till tv-huset i Stockholm. Vi har investerat i fiber i hela backen vilket gör tiderna för att bygga och riva minimala, och vi använder Skistars lokaler istället för byggbodar eller lastbilar för vår produktion på plats. Vi nyttjar vår teknik i Stockholm maximalt istället för att hyra in mer.
Jag är så stolt över hur bra produktionen har fungerat i år, jag är stolt över att SVT driver miljöarbete i framkant och att vi har fått driva utvecklingen av tv-produktion och effektivitet på ett sätt som satt spår i hela världen och sätter en ny standard. SVT lämnar över ett guldägg till NENT att förvalta med en produktion i världsklass.
Tack alla som varit en del av denna epok och tack till publiken som skapat förväntningar på oss att leva upp till!
-
Anton Glanzelius: Äntligen premiär för Detektiverna i SVT
Jag har en tro på att familjer längtar efter stunder tillsammans. Jag är övertygad om att de flesta familjer helst ser sig leka på en sommaräng med pi... Blogg -
Tack Melodifestivalen - och grattis!
Det är egentligen osannolikt. Att över 60 procent av svenska befolkningen i år har sett Melodifestivalen - 66 år efter sin första sändning. Ring och f... Blogg -
Stor publikrespons för musikvideon Thank you for the music
"TACK!! SVT för att ni gjort Thank you for the music. Så genialt. Så berörande. Sverige och SVT när det är som vackrast.” Blogg -
SVT är ingenting om vi inte syns– om vikten av framhävande av public service-innehåll i en tid av digitala grindvakter
Svenskarna förflyttar sig i allt snabbare takt från traditionell tv till digitala plattformar. Samtidigt befinner sig Sverige i det allvarligaste säke... Blogg -
Thank you for the music
Att se den mäktiga musikvideon som SVT släpper i dag, där den svenska artisteliten tolkar ABBAs klassiker, är gåshudsframkallande. Blogg -
Fortsatt högt och stabilt förtroende för SVT
SVT har fortsatt högst förtroende av medier i Sverige. 75 procent svarar i SOM-undersökningen att de har mycket stort eller ganska stort förtroende fö... Blogg