SVT:s utveckling av alpin tv-produktion är världsledande
13 mars i år åkte Mikaela Shiffrin in som tvåa i målfållan i Åre under FIS World Cup-avslutningen. Det var inte bara sista tävlingen för säsongen för damerna, det var också den sista alpina tävlingen i SVT för en överskådlig framtid.
SVT har varit det självklara hemmet för alpin skidåkning i Sverige sedan Stenmark gjorde succé under 70-talet. För SVT har det också inneburit att vi producerat tävlingen i Åre och sänt ut den till hela världen. Host broadcasting (HB) kallas det.
Denna typ av sändningar är kostsamma och komplicerade vilket har inspirerat SVT att utveckla produktionssätt och höja kompetensen hos produktionspersonalen. De senaste åren har just de alpina tävlingarna stått i centrum för den teknikutvecklingen. Med VM i Åre för två år sedan kom både elddop och höjdpunkt.
Det var första gången SVT gjorde så kallad remoteproduktion i den större skalan och det var också världens största remoteproduktion. Remoteproduktion innebär att vi utnyttjar den tekniska infrastrukturen som SVT har i Stockholm istället för att flytta all teknik till Åre. Det var många som var skeptiska. Idag, när vi lever i en pandemi, så vill alla jobba med remote. Det är vardag för snart sagt de flesta.
SVT gjorde inte den här produktionstekniska förflyttningen för att vara bäst på alpina discipliner utan för att utveckla tekniken så att vi kunde använda den i våra tv-hus över hela Sverige. Det lyckades vi med på ett bra sätt precis innan pandemin slog till våren 2020. Vad glad jag är för det! Att vi stod på oss och ledde tv-industrin in på denna väg.
Nu när vi lämnar över de alpina sändningarna till NENT så gör vi det med vad jag vågar säga det mest miljövänliga och effektiva produktionssätt som internationella skidförbundet FIS någonsin haft. Vi använder INGA elgeneratorer vilket är standard annars, vi har mer än halverat transporterna med lastbilar, vi har minskat resor och hotell för personal med minst 25%. De som inte behöver vara i backen stannar ”hemma” och vi använder fiber för att förlänga kamerakablar till tv-huset i Stockholm. Vi har investerat i fiber i hela backen vilket gör tiderna för att bygga och riva minimala, och vi använder Skistars lokaler istället för byggbodar eller lastbilar för vår produktion på plats. Vi nyttjar vår teknik i Stockholm maximalt istället för att hyra in mer.
Jag är så stolt över hur bra produktionen har fungerat i år, jag är stolt över att SVT driver miljöarbete i framkant och att vi har fått driva utvecklingen av tv-produktion och effektivitet på ett sätt som satt spår i hela världen och sätter en ny standard. SVT lämnar över ett guldägg till NENT att förvalta med en produktion i världsklass.
Tack alla som varit en del av denna epok och tack till publiken som skapat förväntningar på oss att leva upp till!
-
"En tydlig illustration av den roll som den granskande journalistiken kan spela"
Svea hovrätt har dömt Swedbanks tidigare vd Birgitte Bonnesen till fängelse för grovt svindleri. Utan kvalificerad journalistik hade sanningen aldrig ... Blogg -
Nu växlar vi upp SVT:s bevakning av USA-valet
Den första debatten mellan Kamala Harris och Donald Trump direktsänds i SVT tidig morgon den 11 september. Oavsett tid på dygnet är SVT:s ambition att... Blogg -
Gränsdragningen mellan journalistrollen och det personliga engagemanget
Blogg -
SVT direktsänder hundratals timmar från Paralympics i Paris
Den 28 augusti startar Paralympics i Paris. Än en gång ska Eiffeltornet lysa över den absoluta eliten inom idrottsvärlden och SVT laddar upp för en om... Blogg -
Sommarlovs framtidstema gav rekordstort tittar-engagemang
Årets Sommarlovstema hade som målsättning att boosta tittarnas framtidshopp, ett ämne som verkligen engagerade. Antalet unika användare i DUO-appen ök... Blogg -
Tack Erika Bjerström – vi fortsätter granska klimatfrågan
SVT Nyheters klimatkorrespondent Erika Bjerström slutar på SVT. Hon har med stor yrkesskicklighet och kunskap lyft SVT:s klimatjournalistik. Nu fortsä... Blogg