Rekordstort intresse för nyheter 2020

SVT har aldrig i modern tid nått så många svenskar med nyheter som 2020. Aktuellt, Rapport, Morgonstudion och Lokala nyheter står urstarka. SVT Nyheter digitalt slår rekord.

Programledarna: Anders Holmberg, Cecilia Gralde, Nike Nylander, Jon Nilsson och Lotta Bouvin Sundberg

Nyhetsintresset är generellt stort, många medier vittnar om ökade publiksiffror. Behovet att informera sig under pandemin är omfattande och många har haft mer tid att ta del av medier under hemmaarbete och restriktioner.

Återigen kan vi konstatera livskraften i tv. Jag hör till de många som haft fel, som för tidigt dömt ut tv-nyhetssändningar. När jag blev chef för TV4 Nyheterna 2005 spådde jag max tio goda år till. Femton år senare ser jag till min glädje att både SVT:s och TV4:s nyhetssändningar står starka och många kvällar är kanalernas mest tittade program.

Under veckorna 11-18, i pandemins början, ökade samtliga nyhetsprogram i tv kraftigt, även bland unga tittare. Aktuellt ökade allra mest, med över 90% i åldersgruppen 20-59 år. Programmet blev en samlingsplats i nyhetsbruset: en möjlighet att stanna upp och få fördjupningar, analyser och förklaringar.

Det finns dock inget som tyder på att tittande på tablåsänd tv någonsin blir en vana bland yngre. Under sommaren och hösten såg vi ett fortsatt generellt förhöjt tittande på tv-nyheter, men utan samma lyft bland yngre. Trenden är fortsatt att tv-tittarna blir äldre och färre. Den genomsnittliga SVT-tittaren är pensionär.

Däremot ser vi en glädjande och oväntat stark förflyttning för nyhetsutbudet i SVT Play. Ökningen är hela 100% jämfört med 2019. Allt fler ser alltså program som Rapport, Aktuellt, Sportnytt, Lokala Nyheter och Morgonstudion digitalt – direkt eller i efterhand. Ökningen inkluderar alla de som väljer att följa SVT Nyheter Direkt, som oförtröttligt varje dag livesänder nyhetshändelser. 2021 inleddes med ett nytt rekord med över 900.000 starter på livesändningen av stormningen av USA:s kongress (ungefär lika många tog del av bevakningen via tv).

SVT Nyheter digitalt är en framgångssaga och avgörande för att vi som nyhetsleverantör ska kunna vara till för alla, även de som inte tar del av oss i tv.

Under 2020 ökade antalet användare åter, med 50% jämfört med 2019, och vi når idag digitalt varje vecka ungefär 5,5 miljoner unika klienter. För fyra år sedan nådde vi ungefär två miljoner. Här beskriver SVT Nyheters digitala programchef Kristian Lindquist några av våra lärdomar Länk till annan webbplats..

Samma period har preferensen bland unga ökat. I åldern 20-39 svarar flest, hela 25%, SVT Nyheter på frågan om vilken digital nyhetsleverantör de föredrar. 2017 var motsvarande siffra 9%.

Samtidigt är SVT:s trovärdighet stor. SOM-institutet noterade 2020 Länk till annan webbplats. den högsta noteringen som uppmätts någonsin uppmätts för ett mediebolag.

2020 blev publikt ett framgångsrikt år för hela mediebranschen, och SVT Nyheters mest framgångsrika år någonsin. Vi är glada och stolta men tar inget för givet. Förtroende tar lång tid att bygga upp men kan raseras på en sekund. Och för att förtjäna publikens tid måste vi ständigt vässa vår journalistik.

Anne Lagercrantz
divisionschef för nyheter och sport

P.s Internt är vi osäkra på vilket år i historien vi nått allra flest med nyheter. Aktuellt startade 2 september 1958 och följdes av Sportspegeln (som firade 60 år förra veckan Grattis Sportspegeln – 60 år! – SVT Sport-bloggen Länk till annan webbplats.) tre år senare och Rapport 1969. Mångfalden av källor och tjänster utanför SVT har blivit oändligt mycket större sedan dess. Men vi kan tryggt säga att vi inte nått så många som 2020 sedan SVT:s monopol försvann i slutet av 1980-talet.