Tack för Morgonshowen!
"Vill bara skicka ett stort tack till Morgonshowen! Varje morgon med påklädning och avresa till förskolan har varit en konflikt, tills vi upptäckte klädracet." Så skriver en förälder som just upptäckt Morgonshowen i ett mejl till oss. Vi har fått många liknande genom åren och jag blir alltid glad. De där mejlen betyder att vi har lyckats med vår ambition att vara ett stöd i vardagen.
Idén till Morgonshowen byggde på insikten att många familjer ville titta lite på tv innan förskolan, skolan och arbetet börjar. Programmet utgår från vardagliga morgonrutiner, med lagom långa tv-program och särskilda slotar för rutiner som tandborstning och klädrace. Vi ville att det skulle vara enkelt att skapa rutiner som ”efter Fåret Shaun är det dags att gå till förskolan”.
Jag är väldigt stolt över Morgonshowen. Men på senare tid har de där mejlen blivit färre. Inte för att Morgonshowen har blivit sämre – det har den inte! – utan för barnfamiljernas vanor har förändrats tack vare ny teknik. Därför sänds snart det sista avsnittet av Morgonshowen.
Men vi behåller rutinerna.
Fåret Shaun och alla andra program kommer gå som vanligt. Vi kommer också fortsätta sända tandborstning och klädrace vid samma tider som tidigare. Och för de familjer som behöver hjälp med tandborstning och påklädning vid andra tider kommer de momenten också finnas tillgängliga i både SVT Play och SVT Barn:s app. När vi säger att Morgonshowen slutar menar vi att de programledda delarna mellan programmen försvinner. Morgonshowen är i grunden ett ”ramprogram”, som fyller slotar mellan korta filmer och program för att skapa hela timmar i tv-kanalen. Det är ett väldigt bra format – i just en tv-kanal.
Idag möter de allra flesta barn och familjer oss i digitala tjänster. Därför satsar vi på att vara relevanta där – med nya dramaserier, dokumentärer och nyheter, utan ramar. Vi förändrar barnutbudet hela tiden, och vi gör det för att förbättra. Men vi ändrar inte vårt mål och vår ambition för barnpubliken: ett roligt och spännande utbud som gör dem nyfikna och insatta. Och vi kommer fortsätta hjälpa barnfamiljer i deras vardag.
-
Tack Melodifestivalen - och grattis!
Det är egentligen osannolikt. Att över 60 procent av svenska befolkningen i år har sett Melodifestivalen - 66 år efter sin första sändning. Ring och f... Blogg -
Stor publikrespons för musikvideon Thank you for the music
"TACK!! SVT för att ni gjort Thank you for the music. Så genialt. Så berörande. Sverige och SVT när det är som vackrast.” Blogg -
SVT är ingenting om vi inte syns– om vikten av framhävande av public service-innehåll i en tid av digitala grindvakter
Svenskarna förflyttar sig i allt snabbare takt från traditionell tv till digitala plattformar. Samtidigt befinner sig Sverige i det allvarligaste säke... Blogg -
Thank you for the music
Att se den mäktiga musikvideon som SVT släpper i dag, där den svenska artisteliten tolkar ABBAs klassiker, är gåshudsframkallande. Blogg -
Fortsatt högt och stabilt förtroende för SVT
SVT har fortsatt högst förtroende av medier i Sverige. 75 procent svarar i SOM-undersökningen att de har mycket stort eller ganska stort förtroende fö... Blogg -
SVT satsar på vetenskap
Behovet av verifierad kunskap och oberoende, konstruktiv journalistik är stort. Därför stärker SVT vetenskapsutbudet med en rad kunskapssatsningar för... Blogg