SVT lanserar verktyg i källkritik
Fejkade nyheter var ett av förra årets nyord och satte ljuset på problem med desinformation på sociala medier. Men ordet beskriver bara en bråkdel av problemet.
I flödet på Facebook, som månatligen används av över sex miljoner svenskar, blandas sant och falskt, propaganda, reklam, klickbeten och semesterbilder. Ibland är det lätt att urskilja vad som är vad, men långt ifrån alltid.
I dag lanserar SVT därför Facebook-kartan Länk till annan webbplats., ett bidrag till ordning i ett osorterat informationslandskap på sociala medier. Detta verktyg kommer inte att lösa problemen, men bidra till ökad transparens.
Vi befinner oss alla mer eller mindre i sammanhang, digitala eller andra, där vi hör samma budskap om och om igen och där vi av likasinnade förses med argument som stärker den egna uppfattningen.
Facebook-kartan kommer inte att tvinga dig därifrån, men gör filterbubblorna synligare.
När det plötsligt verkar som att hela världen plötsligt engagerar sig i en och samma fråga, kan du få hjälp att förstå hur det gick till och att få in andra frågor i flödet. Du kan söka sidor eller grupper och få fram information om vad det pratas om där, vad som engagerar medlemmarna och hur många följare de har.
Inför valet faktagranskar SVT under vinjetten ”Faktakollen” och deltar i samarbetet Faktiskt.se Länk till annan webbplats.. Där tar vi reda på vad som stämmer och inte i debatten. Genom Facebook-kartan vill vi också hjälpa publiken att agera källkritiskt – en allt viktigare färdighet för att det offentliga samtalet ska fungera väl.
All desinformation går inte att komma åt via faktagranskning, i dag krävs att mediekonsumenten är kritiskt tänkande. Till detta hoppas SVT bidra med pusselbiten Facebook-kartan.
Helena Olsson, programbeställare
Malin Dahlberg, redaktör
- PUBLICERAD 29 Aug 2018 - 15.03
-
Anton Glanzelius: Äntligen premiär för Detektiverna i SVT
Jag har en tro på att familjer längtar efter stunder tillsammans. Jag är övertygad om att de flesta familjer helst ser sig leka på en sommaräng med pi... Blogg -
Tack Melodifestivalen - och grattis!
Det är egentligen osannolikt. Att över 60 procent av svenska befolkningen i år har sett Melodifestivalen - 66 år efter sin första sändning. Ring och f... Blogg -
Stor publikrespons för musikvideon Thank you for the music
"TACK!! SVT för att ni gjort Thank you for the music. Så genialt. Så berörande. Sverige och SVT när det är som vackrast.” Blogg -
SVT är ingenting om vi inte syns– om vikten av framhävande av public service-innehåll i en tid av digitala grindvakter
Svenskarna förflyttar sig i allt snabbare takt från traditionell tv till digitala plattformar. Samtidigt befinner sig Sverige i det allvarligaste säke... Blogg -
Thank you for the music
Att se den mäktiga musikvideon som SVT släpper i dag, där den svenska artisteliten tolkar ABBAs klassiker, är gåshudsframkallande. Blogg -
Fortsatt högt och stabilt förtroende för SVT
SVT har fortsatt högst förtroende av medier i Sverige. 75 procent svarar i SOM-undersökningen att de har mycket stort eller ganska stort förtroende fö... Blogg