Trailers – informativt, underhållande eller bara tjatigt?
Vi lägger mycket kraft på att våra trailers ska vara inspirerande, nyskapande och nå rätt publik. Samtidigt är vi medvetna om att de som tittar mycket på tv riskerar att få se samma trailer väldigt många gånger, skriver HR- och kommunikationsdirektör Sabina Rasiwala.
Public service har som uppdrag att göra tv för alla i Sverige. Det är vår ambition att vem du än är, så ska du hitta något i vårt utbud som berör dig och som väcker din nyfikenhet. Vi gör mängder av bra program, och vi vet att publiken kan behöva hjälp att hitta fram till sina alldeles egna guldkorn.
Vi har mycket fakta om hur publiken hittar till programmen och vet att trailers gör ett väldigt viktigt jobb. Som public service-bolag så är trailingen och kommunikationen i våra egna kanaler så oerhört viktigt, eftersom vi inte lägger licens-pengar på att annonsera i någon stor utsträckning. Samtidigt är trailingen ett ganska trubbigt verktyg. Det är ett effektivt sätt att locka nya tittare men riskerar att trötta ut vår mest trogna publik. Många skriver till oss om detta bland annat på vår Tittarservice-sajt Länk till annan webbplats..
Vi läser allt ni skriver och tar till oss kritiken. För att ge publiken större variation gör vi ofta olika versioner av samma trailer. Vi använder oss även av tekniska hjälpmedel för att undvika att tittare träffas av samma budskap allt för många gånger. Vi använder oss av statistik för att planera våra trailerkampanjer. Målet är att försöka nå rätt individ med rätt budskap. Vi utvecklar verktyg för att minska ”spill” mot de som tagit del av budskapet eller de som budskapet inte är avsett för.
Förhoppningsvis kan vi i framtiden minska friktionen och samtidigt nå fram ännu bättre. Vi rör oss från masskommunikation till en kommunikation som ger oss oändligt mycket bättre möjligheter att nå exakt de vi behöver nå med våra trailers och budskap. Allt fler tar del av vårt utbud på SVT Play Länk till annan webbplats. och där finns många nya, spännande sätt att inspirera och tipsa publiken. Vi utforskar just nu när, var och hur vi på bästa sätt kan informera och tipsa om vårt utbud och kanske väcka nyfikenhet om sådant innehåll som man kanske inte trodde man var intresserad av. I våra digitala tjänster kommer vi kunna skapa en kommunikation som blir ännu mer relevant just för dig.
-
SVT är ingenting om vi inte syns– om vikten av framhävande av public service-innehåll i en tid av digitala grindvakter
Svenskarna förflyttar sig i allt snabbare takt från traditionell tv till digitala plattformar. Samtidigt befinner sig Sverige i det allvarligaste säke... Blogg -
Thank you for the music
Att se den mäktiga musikvideon som SVT släpper i dag, där den svenska artisteliten tolkar ABBAs klassiker, är gåshudsframkallande. Blogg -
Fortsatt högt och stabilt förtroende för SVT
SVT har fortsatt högst förtroende av medier i Sverige. 75 procent svarar i SOM-undersökningen att de har mycket stort eller ganska stort förtroende fö... Blogg -
SVT satsar på vetenskap
Behovet av verifierad kunskap och oberoende, konstruktiv journalistik är stort. Därför stärker SVT vetenskapsutbudet med en rad kunskapssatsningar för... Blogg -
Tre viktiga fokus för SVT Nyheter våren 2024
Anna Careborg är sedan den 1 januari nyhets- och sportdirektör på SVT. Här beskriver hon tre områden inom journalistiken som SVT Nyheter ska utveckla ... Blogg -
SVT har en betydande positiv ekonomisk påverkan på svensk ekonomi och svenska kreativa sektorer
Blogg