Trailers – informativt, underhållande eller bara tjatigt?
Vi lägger mycket kraft på att våra trailers ska vara inspirerande, nyskapande och nå rätt publik. Samtidigt är vi medvetna om att de som tittar mycket på tv riskerar att få se samma trailer väldigt många gånger, skriver HR- och kommunikationsdirektör Sabina Rasiwala.
Public service har som uppdrag att göra tv för alla i Sverige. Det är vår ambition att vem du än är, så ska du hitta något i vårt utbud som berör dig och som väcker din nyfikenhet. Vi gör mängder av bra program, och vi vet att publiken kan behöva hjälp att hitta fram till sina alldeles egna guldkorn.
Vi har mycket fakta om hur publiken hittar till programmen och vet att trailers gör ett väldigt viktigt jobb. Som public service-bolag så är trailingen och kommunikationen i våra egna kanaler så oerhört viktigt, eftersom vi inte lägger licens-pengar på att annonsera i någon stor utsträckning. Samtidigt är trailingen ett ganska trubbigt verktyg. Det är ett effektivt sätt att locka nya tittare men riskerar att trötta ut vår mest trogna publik. Många skriver till oss om detta bland annat på vår Tittarservice-sajt Länk till annan webbplats..
Vi läser allt ni skriver och tar till oss kritiken. För att ge publiken större variation gör vi ofta olika versioner av samma trailer. Vi använder oss även av tekniska hjälpmedel för att undvika att tittare träffas av samma budskap allt för många gånger. Vi använder oss av statistik för att planera våra trailerkampanjer. Målet är att försöka nå rätt individ med rätt budskap. Vi utvecklar verktyg för att minska ”spill” mot de som tagit del av budskapet eller de som budskapet inte är avsett för.
Förhoppningsvis kan vi i framtiden minska friktionen och samtidigt nå fram ännu bättre. Vi rör oss från masskommunikation till en kommunikation som ger oss oändligt mycket bättre möjligheter att nå exakt de vi behöver nå med våra trailers och budskap. Allt fler tar del av vårt utbud på SVT Play Länk till annan webbplats. och där finns många nya, spännande sätt att inspirera och tipsa publiken. Vi utforskar just nu när, var och hur vi på bästa sätt kan informera och tipsa om vårt utbud och kanske väcka nyfikenhet om sådant innehåll som man kanske inte trodde man var intresserad av. I våra digitala tjänster kommer vi kunna skapa en kommunikation som blir ännu mer relevant just för dig.
-
Minoritetsutbudet på SVT Play lockar fler tittare
Helena Olsson om hur strategin för minoritetsutbudet har förändrats för att inkludera en bredare publik. Blogg -
Svenskarnas förtroende för medier fortsatt stabilt – SVT i topp
SVT och sjukvården är de samhällsinstitutioner som har högst förtroende bland svenskarna. I en allt osäkrare omvärld är oberoende medier med högt fört... Blogg -
Fjädrar i Småland och 160 000 hejarop på väg mot mål
SVT:s programchef Christina Hill skriver en personlig betraktelse om en färgsprakande helg med Melodifestivalen och Vasaloppet. Blogg -
I SVT på söndag: specialsatsning om säkerhetsläget i Europa och världen
Söndagen den 2 mars gör SVT en specialsatsning om den dramatiska utvecklingen i världspolitiken. Publiken kan från eftermiddagen livechatta med SVT:s ... Blogg -
Final av SVT:s episka ungdomsdrama Strula
Den 5 mars har sista säsongen av Strula premiär och med den sätter vi punkt för den här generationen Strula. Serien har streamats av en miljonpublik. ... Blogg -
SVT direktsänder statsminister Ulf Kristerssons tal till nationen
SVT sänder statsminister Ulf Kristerssons tal till nationen direkt, söndag kväll klockan 19 i SVT1 och på SVT Play. I SVT2 sänds talet med teckenspråk... Blogg